2008. február 27., szerda

Az NSX nem egy autó, az NSX nem egy sportkocsi, az NSX a szabadság érzése

A 80-as évek végén kezdték el gyártani az akkor már a Ferrari ellenfeleként emlegetett, alumínium sport coupét, a Honda NSX –et.

A 80-as évek végén a Honda megjelent a piacon egy olyan középmotoros V6-os sportkocsival, amely rögtön felborzolta az európai autógyártók kedélyeit.



Az alumínium karosszéria (1989-et írunk) a Honda NSX társainak mindössze annyit üzent, érdemes odafigyelni rám, mert hosszú pályafutásra készülök. A hátsótengely fölé beépített 3,2 literes V6-os motor 280 lóerőre és 270km/h végsebességre tette képessé, az akkor már a Ferrari ellenfeleként emlegetett NSX -et, ami 0-ról százra mindössze 5,9 másodperc alatt gyorsul fel. Európai bemutatása nem jelentett igazán nagy áttörést, ellenben a szaklapok és az NSX tesztek kiváló eredményeket hoztak. Az USA kedvéért az ACURA gyártott belőle 3.0 literes, 255 lóerős, automata váltós változatot, ami nagy sikereket ért el a tengerentúlon. Utólag jól látható, hogy az NSX alvázára épített S2000-es és a Type-R előtt ez a modell volt az, ami technológiai forradalmárként utat tört. A 90-es években a Honda bemutatta az NSX targa változatát, amely parázs volt a tűzre az NSX rajongók szabadság feeling –jének növelésére.



Az NSX átlépett a 21. századba

Az NSX a Honda sport coupe-k csúcsmodelljeként 12 éves legendás karrierje után 2001-ben átdolgozásra került. Messziről látszik, hogy a bukólámpákat felcserélte a gyártó a plexiborítású, a Prelude-nél is alkalmazott (hasonló) lámpatestre. A motorháztető, a Recaro Aramid sportülések és a hátsó spoiler anyaga innentől szénszálas műanyag.



Az NSX Type-R -t 17”-os keréktárcsák elől 215/40ZR, hátul 255/40ZR gumik emberesítik. Valamint 3 küllős Momos bőrkormány teszi az NSX Type-R -t különlegesebbé elődjétől. Az NSX erőforrása maradt a jól bevált 3,2 literes V6, amelynél csak vezérlőelektronikai módosításokat hajtott végre a gyártó, így 20 lóerővel lefölözve a régi NSX -et.

Az NSX nem lesz történelem, az NSX a szabadságérzés magasabb szintjére ér

Az Ayrton Senna által is kedvelt NSX –ből 2005-ig mindössze 18000 darabot adtak el, ami nem mondható túl nagy sikernek gazdasági szempontból, nekünk NSX megszállottaknak, azonban én úgy gondolom nem baj, ha kedvencünkből nem látunk olyan túl sokat az utakon szaladgálni.



2003-ban bemutatták az NSX lehetséges utódját, a HSC -t, azonban a V6-os középmotoros utód formája és változatlan koncepciója nem nyerte el az NSX rajongótábor tetszését, így a Honda elvetette a HSC gyártósorra kerülését.



2007 januárban Deitoitban újabb NSX utódjelölt került bemutatásra (ASCC), ez a modell véleményem szerint méltó utódja lett volna a '89-ben elindult NSX sorozatnak, a potenciális közönségnek azonban nem nyerte el a tetszését az orrnehéz V10 -es.



A szaksajtó folyamatosan találgat, amit viszont biztosan tudunk a Honda vezérigazgatójától, hogy az NSX 2010-ben megjelenő utódja újra rajzasztalon van.

Kapcsolódó anyagok:

Milyen autók jöhetnek még az LS600h után?

Gólya Gergely
www.munkanapnelkulszabadon.com