2008. február 29., péntek

A Hayabusa K8 a szabadságérzés netovábbja?

Hayabusa történelem

A Hayabusa megjelenésekor 1999-ben a Suzuki olyan formát adott új motorjának, amely elkápráztatta és egyben meg is osztotta a közönséget. Hayabusa Fun klubbok jöttek létre a világ számos pontján és a motorozás történelmében egy új korszak kezdődött, ami egy új osztály létrejöttét eredményezte. Ez lett az „Ultimate Sport”, ami a Suzuki Hayabusa létrejötte nélkül feltehetően ma nem létezne. A Suzuki Rómában mutatta be a 2008 –as Hayabusa K8 -at, amelynek a gyár szerint csak a neve a régi. Motoros oldalakon olvasni, hogy elfogultság nélkül mondható, a régi Hayabusát, 8 éves uralkodásától a Kawasaki ZX-14 fosztotta meg 2007-ben (ez alatt a 8 év egyeduralom alatt senki nem tudta megverni a Hayabusa eladási statisztikáit). A Suzuki mérnökei azonnal reagáltak és bemutatták a K8 –ast, amelyet szerintem minden Hayabusa rajongó megnéz majd a Budapest Motorkiállításon.



Miben különbözik az új Suzuki Hayabusa K8 elődjétől?

A kiválló légellenállásáról ismert Hayabusát egy sólyomról nevezték el, amely nagy könnyedséggel repül át a legnagyobb viharokon is. A '99-ben megjelent Hayabusa időtálló formája, kiválló aerodinamikai tulajdonságai, a motor hihetetlen dinamikája és kényelmes üléspozíciója a Hayabusa vezetőjének a teljes szabadságérzést adja. A K8 –as mindezt egy magasabb szintre emeli és többet nyújt a motorhatékonyság, a kezelhetőség, a forgatónyomaték, a súlyelosztás tekintetében.



Finomultak a Hayabusa K8 vonalai is, amely a légellenállási mutatókban is megmutatkozik. Új motorvezérlő rendszer és háromszintű motorbeállítás opció segít abban, hogy mindenki saját kedvére hangolhassa Hayabusa K8 –át. Az átdolgozott fékrendszer, finomított első és hátsó felfüggesztés teszi tökéletessé és fejti ki a Suzuki kiegyensúlyozott teljesítményének legújabb szintjét az aszfaltcsíkon. A twin-spar alumínium váz nem sok változáson ment keresztül, a lengővilla maszívabb, a motor elejének stabilításáról upside-down KYB villák gondoskodnak, hátul központi rugóstag dolgozik, mindegyikük állítható. Itt is megtalálhatjuk a DLC (Diamond-Like Coating) bevonatot, melynek súrlódáscsökkentő szerepe van. A Hayabusa K8 műszerfala, négy órából épül fel és egy LCD kijelzőn a váltófokozatkijelző és váltásvillantó is szolgáltat információkat.





A Hayabusa K8 erőforrása tovább nőtt?

A 2008-as Hayabusa K8 erősebb négyhengeres motorja még több forgatónyomatékkal rendelkezik az erőlködés nélküli gyorsítás érdekében. Az alapfelépítés nem változott: folyadékhűtés, soros 4 henger, 16 szelep. A szelepek a Suzuki saját, versenymotorokon bevált nikkel-foszfor-szilikon-karbid ötvözettel (SCEM) lettek bevonva, mely növeli a hővezetést és a tartósságot. A henger továbbra is 81 mm-es, átmérôje azonban 2 mm-rel megnôtt, így a hengerűrtartalom 1340 köbcentiméterre nőtt. Főtengelyen mért teljesítménye 194 lóerő lett.

A Hayabusa K8 a szabadságra vágyók lázadása lett

1998-ban elkezdtek beszélni egy, a közeljövőben megjelenő motorról, amely állítólag az addigi motorokat mindenben felülmúlja. Említettem, hogy a Suzuki Hayabusa megjelenése nagy port kavart abban az időben, szépen megosztotta a motorosokat. Formája, teljesítménye előtt egyesek értetlenül álltak, nem értették. Mivel nem kerültek vele kapcsolatba nem volt alkalmuk megérezni és átélni, amit Hayabusa nyújt tulajdonosának. Fórumokon és blogokon a Hayabusa K8 –al kapcsolatban is olvasok hasonló értetlenkedők véleményeiről, megjegyzem egyikőjük sem volt Hayabusa tulajdonos. Ezt a motort nem lehet ránézésre értékelni, nem lehet megérteni, a Hayabusa K8 –at érezni kell!

Kapcsolódó anyagok:

Budapest Motorkiállítás nem csak a motorozás szerelmeseinek
Az NSX nem egy autó, az NSX nem egy sportkocsi, az NSX a szabadság érzése

Gólya Gergely
www.munkanapnelkulszabadon.com